Vanaf zes jaar vindt je kind het leuk om zelf iets te doen met media. Dat kan ook, want je kind gaat lezen en schrijven. Je kind kan zich nu ook al veel langer concentreren. Sommige kinderen kunnen al een uur lang hun aandacht ergens bij houden. Zoals het lezen van strips, luisteren naar een verhaal, een film kijken of een huis bouwen met lego. Veel kinderen zijn nu gemiddeld al twee uur per dag bezig met media. Ook lezen hoort daar bij. Ze besteden ongeveer 70 minuten aan tv en 30 minuten aan gamen.
Je kind vindt het nog steeds het leukste om ‘samen’ iets met media te doen, zoals tv-kijken, gamen of filmpjes opzoeken. Met jou of met opa en oma, maar ook steeds meer met vriendjes, broers en zussen. Veel kinderen hebben een tv op de eigen slaapkamer, soms een eigen computer, tablet of game console. De tablet wordt steeds belangrijker in Nederlandse gezinnen. Niet alleen voor spelletjes, maar ook voor contact. Je kind kan via de tablet praten met oma. Maar ook informatie opzoeken of tv-programma’s kijken.
Tip: Van gamen kan je kind veel leren.
Als je kind zelfstandiger wordt, verandert ook het mediagebruik. Je kind kiest steeds vaker zelf naar welk tv-programma het kijkt, welke games het speelt en welke websites het bezoekt. Je kind ontwikkelt daarin zijn eigen smaak.
De meeste kinderen van zes tot negen jaar
Tip: Houd wel rekening met de leeftijdaanduidingen van Kijkwijzer en Pegi (games).
Op deze leeftijd ontdekt je kind ook al populaire vloggers via YouTube. Er zijn al kinderen van acht jaar met een eigen YouTube-kanaal. Dat is heel jong; de meeste vloggers zijn oudere tieners die dagelijks een filmpje maken over hun leven. Het inkijkje dat ze geven in hun leven is voor basisschoolkinderen heel aantrekkelijk. Het lijkt op een dagelijkse soap als GTST, waarnaar je kind soms ook al wil kijken. Bovendien zoeken vloggers en andere YouTubers vaak grenzen op. Daardoor is het spannend en grappig voor jonge kijkers.
Je kind wordt nu gevoeliger voor wat klasgenootjes vertellen over wat zij hebben gezien of gegamed. Jouw kind wil dat dan ook. Je kind is op deze leeftijd ook erg beïnvloedbaar door reclame. Je kind begrijpt al wel wat reclame is, maar kan nog niet altijd herkennen óf iets reclame is of niet. Op websites en andere online media is reclame moeilijker te herkennen dan op tv. En bij reclame in games is het nog moeilijker.
Kinderen vanaf acht jaar kijken op internet steeds vaker mee met andere jongeren die games spelen. Dat deden ze eerst via YouTube en nu vaak live via Twitch. Het is eigenlijk alsof ze aan de rand van het voetbalveld de wedstrijd van een ouder team volgen. Alleen zijn de games die ze bekijken eigenlijk niet bedoeld voor hun leeftijd. De gamehits van dit moment zijn Minecraft (7 jaar), Fortnite (12 jaar) en League of Legends (12 jaar). Wil je meer weten over Twitch, kijk dan op Bureaujeugdenmedia.nl.
Zo rond hun negende jaar krijgen de meeste kinderen hun eerste mobiele telefoon (soms al een smartphone). Dan begint je kind belangstelling te krijgen voor sociale media. Als je kind de oudste is in het gezin, dan komt dat vaak wat later. Jongere kinderen zien wat een oudere broer en zus doet en krijgen hierdoor sneller interesse. Als je je kind een smartphone geeft op deze leeftijd, stel daar dan wel duidelijke regels bij.
Een 9-jarige kan beter omgaan met angst. Griezelen wordt zelfs iets leuks. Kijkwijzer heeft daarom een speciale leeftijdsaanduiding voor kinderen van 9 jaar.
Vragen over mediaopvoeding? Kijk op Mediaopvoeding.nl
Stichting Opvoeden.nl zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.