DIRECT CONTACT

020 – 555 5961

Stel je vraag

App je vraag

Zoek op school

Wijklocaties
Chat direct online

Sportvoeding

Jongeren die aan sport doen, hebben een evenwichtige voeding nodig. Sportende pubers die regelmatig en gevarieerd eten, krijgen voldoende voedingsstoffen binnen.

Drinken

Om lekker te kunnen sporten is het belangrijk dat je kind voor, tijdens en na het sporten voldoende drinkt. Het lichaam gebruikt vocht voor het transport van voedingsstoffen en afvalstoffen, maar ook om de temperatuur op peil te houden. Je transpireert om je lichaam te koelen.

Gewoon water

Het beste advies is gewoon water drinken. Energierijke sportdrankjes (hypertone dranken) zijn niet nodig, omdat je daarmee heel veel suiker binnenkrijgt. Die zijn daarom niet handig als dorstlesser.

Sportvoeding

Sport je kind niet al te intensief, dan kan het toe met gewone voeding. Regelmatig en genoeg eten is voldoende. Vlak voor het sporten eten is niet zo prettig; sporten met een volle maag voelt vervelend. Doet je kind echt intensief aan sport, dan heeft het wel wat extra voeding nodig, bijvoorbeeld een boterham of wat meer warm eten.

 

Goedgekeurde informatie!

Deze informatie is met zorg ontwikkeld door Stichting Opvoeden.nl.

Iedereen kan tips of advies gebruiken. Heb je meer vragen of zorgen? Wacht niet te lang, neem contact met ons op of kom gewoon langs.